Vanaf vandaag: advocatenkaart voor elke Vlaamse advocaat

Vanaf vandaag kunnen alle Vlaamse advocaten hun elektronische advocatenkaart aanvragen. 

De advocatenkaart is een gezamenlijk project van de Orde van Vlaamse Balies en Avocats.be en is ontstaan omdat er o.a. nood was aan een veilig alternatief voor het papieren CCBE-pasje en een identificatie- en authenticatiemiddel voor buitenlandse advocaten die geen Belgische eID hebben. Elke Belgische advocaat is verplicht een elektronische advocatenkaart te hebben (art. 193bis, Codex Deontologie voor Advocaten).
 

De advocatenkaart bevat:

  • een chip
  • een foto
  • persoonlijke gegevens: naam, voornaam
  • een uniek advocatennummer
  • een barcode
  • een kaartnummer

De kaart kan gebruikt worden

  1. als identificatiemethode om de gevangenis binnen te gaan (de kaart vervangt het papieren CCBE-pasje)
  2. als toegang tot het DPA-deposit: het nieuwe online platform waarlangs advocaten digitaal kunnen communiceren met alle Belgische rechtbanken, confraters en zelfs cliënten
  3. om een gekwalificeerde elektronische handtekening te plaatsen op documenten (certificaat optioneel)
  4. om toegang te krijgen tot de bestaande diensten op het DPA: Rijksregister, CBB, Graydon (de kaart vervangt op termijn de eID)
  5. In volgende fases: als identificatiemiddel bij (versnelde) toegang tot hoven en rechtbanken, als registratiemiddel bij erkende opleidingen permanente vorming en om aan te melden op de Salduzwebapplicatie.