Huren

Schimmel aan de muren en een onwillige huisbaas om dat te verhelpen? Een huurder die de huur niet betaalt? Een advocaat kan helpen om problemen tussen huurder en verhuurder op te lossen, of kan met zijn advies problemen helpen te voorkomen.

Huurovereenkomst

Veel problemen kunnen voorkomen worden met een goede en uitgebreide huurovereenkomst. Een advocaat kan u de geschikte overeenkomst aanraden of de juiste clausules inlassen. De rechten én plichten van zowel huurder als verhuurder staan erin beschreven. Bepaal in uw huurovereenkomst bijvoorbeeld of de huurder het pand mag verfraaien of zelfs verbouwen. Regel zeker ook de huurtermijn en specifieer welke stappen een huurder moet ondernemen als hij de huurovereenkomst wil opzeggen. Hoe eenduidiger uw huurovereenkomst is opgesteld, hoe minder problemen achteraf.

Waarom raadpleegt u het best een advocaat?

Er bestaan verschillende soorten huurovereenkomsten, elk met hun eigen regels. Denk maar aan de verschillen tussen woninghuur, handelshuur, sociale huur, aan het huren van een tweede verblijfplaats, een studentenkot, een garage, ... Een advocaat kan u helpen een geschikte overeenkomst op te stellen. Hij weet vanuit zijn ervaring welke punten het best in de overeenkomst geregeld moeten worden en zorgt ervoor dat u niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

De procedure

1. In huurzaken is enkel de (plaatselijke) vrederechter bevoegd.
  2. U kunt, als verhuurder of als huurder, meteen een procedure opstarten. Een poging tot verzoening bij de vrederechter mag nog steeds op voorhand, maar is niet meer verplicht.
  3. Een procedure kan worden opgestart met een verzoekschrift dat uw advocaat opstelt. Een dure dagvaarding door de deurwaarder is niet nodig.
  4. Voeg bij dat verzoekschrift een recent (max. 15 dagen oud) attest van woonst Info .
  5. De vrederechter kan beslissen om zelf ter plaatste te komen, of kan een gerechtsdeskundige aanstellen. Die bezorgt een technisch advies over de oorzaak van een probleem, de mogelijke oplossing of de begroting van de schade.

Een paar tips

1. Verschillende huurovereenkomsten hebben verschillende regels. Pas dus nooit zomaar zelf een huurovereenkomst aan.
  2. Voor de meeste huurwoningen zijn rookmelders verplicht. Voor huurwoningen gebouwd na 1945 geldt die verplichting pas vanaf 1 januari 2019. Rookmelders kunnen levens redden en u bespaart zich een hoop gedoe met de verzekeringen.
  3. Zorg tijdig voor een energieprestatiecertificaat (EPC) als u wilt verhuren. Dat is verplicht.
  4. Als verhuurder kunt u uw huurovereenkomst laten opnemen bij het Huurgarantiefonds. Dat fonds komt onder bepaalde voorwaarden tussen bij wanbetaling door een huurder.

Veelgestelde vragen