Ga verder naar de inhoud

Ik heb een probleem met mijn advocaat

Verloopt de samenwerking met uw advocaat niet zoals je hoopte of ontstaan er problemen? Dan kan je verschillende stappen ondernemen.

Als Advocaat.be kunnen we geen persoonlijk advies aan je geven voor jouw specifieke zaak bij je advocaat. We moeten namelijk onafhankelijk blijven ten opzichte van onze advocaten als van hun cliënten.

Wel kunnen we je volgende tips meegeven en je doorsturen naar de juiste organisaties die je wel individueel kunnen helpen.

Oplossing 1: praat met elkaar

Het is niet fijn om de confrontatie aan te gaan, maar veel begint bij praten. Dat is bij elk probleem dan ook het beste begin. Dus ben je niet tevreden over de samenwerking met je advocaat? Praat er dan eerst zelf met je advocaat over. Benoem rustig wat er misloopt volgens jou, waar je het probleem zit volgens jou en wat eraan gedaan kan worden. Een goed gesprek kan veel uitklaren en overbodige kosten besparen.

Wil je zeker zijn dat je advocaat je gedachten niet kan negeren? Zet deze dan vriendelijk op papier met vragen en opmerkingen, zo heb je ook achteraf iets om op terug te vallen mocht je conflict toch verder oplopen of niet opgelost worden.

Oplossing 2: leg een klacht neer bij Ligeca

Ligeca is de Ombudsdienst Consumentengeschillen Advocatuur. Deze ombudsdienst probeert problemen tussen advocaten en hun cliënten op te lossen buiten de rechtbank, een vorm van bemiddeling dus. De ombudsvrouw gaat na of je klacht correct is volledig is en behandelt dan met de lokale ombudsvertegenwoordiger je klacht.

Ben je dus niet tevreden over je advocaat, dan kan je daar klacht neerleggen. Deze dienst is uiteraard gratis.

Oplossing 3: neem contact op met de stafhouder

Als je niet tevreden bent over je advocaat, dan kan je ook de stafhouder contacteren van de balie waarvan je advocaat lid is. Die staat aan het hoofd van de balie, en is zo dus verantwoordelijk voor de advocaten die onder diens hoede werken.

Leg je problemen uit in een brief of e-mail en geef voldoende bewijs mee zoals brieven of mails van en aan je advocaat. Daaruit kan de stafhouder dan de bredere context van jullie overeenkomst afleiden.
Vergeet ook zeker niet je naam en adres te vermelden.

De stafhouder kan vervolgens ofwel zelf een oplossing aanreiken of hij kan verzoening, bemiddeling of arbitrage voorstellen.

  • Een verzoener of bemiddelaar begeleidt jou en je advocaat om samen tot een oplossing te komen.
  • Bij een arbitrage brengen zowel jij als je advocaat jullie argumenten voor een arbitragecollege. Dat college doet een uitspraak waar elke partij zich moeten bij neerleggen. In beroep gaan is niet mogelijk.

Meer informatie over deze procedures vindt u bij de balie waarvan uw advocaat lid is.

Rechtbank Brussel
Rechtbank Brussel - iStock

Oplossing 4: procedure voor de rechtbank

Lukt het echt niet om met je advocaat tot een oplossing te komen? Kan Ligeca of de stafhouder je niet verder helpen? Dan kan je nog altijd naar de rechtbank stappen. Ook advocaten zijn, net als elk van ons, onderworpen aan de wet en dus ook aan de uitspraken en vonnissen van een rechtbank.

Dit is wel geen gemakkelijk oplossing, want advocaten zijn opgeleid in het recht en kennen als geen ander de wet en hun rechten.

Als je dit dus wil doen en wil winnen, dan raden we je aan om je te laten bijstaan door een andere advocaat. Het zal namelijk geen gemakkelijke procedure worden.

Oplossing 5: tuchtprocedure

Wil je een officiële klacht neerleggen omdat je vindt dat je advocaat zijn beroepsregels geschonden heeft? Dan kan je een klacht indienen bij de stafhouder van de balie waarvan je advocaat lid is.

Om het statuut van ‘klager’ te krijgen moet je klacht aan bepaalde voorwaarden voldoen:

  • schriftelijk met vermelding van
    • de datum
    • je volledige naam
    • je adres
    • je handtekening.

De stafhouder onderzoekt dan jouw klacht. Die zal ze

  • ofwel seponeren als die de klacht niet gegrond vindt,
  • ofwel doorverwijzen naar de tuchtraad. De tuchtraad beslist of de advocaat vrijgesproken wordt, of welke straf je advocaat opgelegd krijgt (bijv. waarschuwing of schorsing voor bepaalde tijd).