Ga verder naar de inhoud
8/01/21

OVB heeft nieuw logo en nieuwe huisstijl

We stellen vandaag met trots ons nieuw logo en nieuwe huisstijl aan u voor. Op die manier willen we de OVB in de kijker plaatsen als dynamische, moderne organisatie die respect heeft voor haar eigen verleden en dat van het recht. Maar we kijken ook enthousiast naar onze (digitale) toekomst.

Van oud...

Vandaag nemen we afscheid van wat vertrouwd voelt. Hoewel ons oude logo op zichzelf best wel stond als een huis, was datzelfde huis toch ook wat in verval geraakt. De huisstijl en het logo van de OVB dateren van een tijd waarin smartphones nog niet zo belangrijk waren en van sociale media amper sprake was.

In onze nieuwe huisstijl bewaren we bepaalde herkenbare elementen en we zorgen voor een evenwicht tussen klassiek en vooruitstrevend, tussen gisteren en vandaag. Van het bestaande logo behouden we de blauwe kernkleur, het tijdloos karakter, het sterke symbool en de leesbaarheid.

... naar nieuw

Het nieuwe (naam)logo maakt de brug tussen oud en nieuw. Het logo toont respect voor het verleden, maar heeft ook oog voor de toekomst door de gedurfde combinatie van twee lettertypes. We kiezen voor een klassieke typologie, dat een knipoog is naar het rijke verleden van het recht en de advocatuur, en zetten dat naast een moderner lettertype, wat dan weer vertrouwen in de toekomst uitstraalt. Toch blijft het een helder, leesbaar en herkenbaar geheel.

De schuine streep (slash) zet dat kracht bij. Het staat symbool voor de scheiding tussen vandaag en morgen en het geeft het logo een digitale touch. Het symbool blinkt uit in zijn eenvoud, maar opent ook heel wat grafische deuren.


Blauw blijft onze basiskleur. Digitaal werken we eerder met een feller flauw. Voor print gebruiken we het klassieker donkerblauw, soms in combinatie met muntgroen als frisse toets. Die kleuren tonen aan dat deze huisstijl zowel best klassiek als fris hedendaags kan ogen. En dat steeds binnen dezelfde contouren.

Advocaat.be

Met deze nieuwe huisstijl maken we van onze submerken een geheel zonder hun eigen karakter uit het oog te verliezen. Zo behoudt bijvoorbeeld deze website haar karakteristieke kleur, al wordt de oranje kleur iets feller met wat meer karakter. We kiezen er ook voor om Advocaat.be een eigen identiteit te geven, naast de OVB zelf.

De aanpassing aan deze website is op dit moment minimaal. U zal ook hier en daar het oude logo wel nog eens tegenkomen. We doen de transitie stap voor stap en we pakken deze website ook eerst inhoudelijk en structureel aan vooraleer we ze in een nieuw jasje steken.

Voorbeelden

Bekijk onderstaande video voor meer informatie en enkele voorbeelden.

Deel dit artikel